Realizacja zadań związanych z ochroną środowiska stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez władze Stalowej Woli. Do najważniejszych z nich należą:
z zakresu ochrony środowiska:
Program Ochrony Środowiska Gminy Stalowa Wola na lata 2022-2026 z perspektywą do roku 2029,
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej w Gminie Stalowa Wola,
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Stalowej Woli,
Plan adaptacji do zmian klimatu Miasta Stalowa Wola do 2030 r.,
z zakresu gospodarki komunalnej:
Aktualizacja założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe miasta Stalowa Wola,
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych,
Strategia Rozwoju Budownictwa Mieszkaniowego w Gminie Stalowa Wola na lata 2022-2030.
z zakresu transportu:
Strategia Rozwoju Elektromobilności w Gminie Stalowa Wola na lata 2020-2036.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
m3 sprzedanej wody
pitnej dla mieszkańców
nowej sieci
wodociągowej
nowych przyłączy wodociągowych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej
m3 odebranych ścieków przekazanych do stacji zlewnych
nowej sieci
kanalizacyjnej sanitarnej
nowych przyłączy kanalizacji sanitarnej
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacyjnej sanitarnej
W 2024 r. system gospodarki odpadami nie uległ zbilansowaniu. Różnica między wydatkami a dochodami opiewała na kwotę -10.721.022,19 zł.
W stosunku do 2023 r. luka w finansowaniu systemu gospodarowania odpadami komunalnymi uległa znaczącemu zwiększeniu, głównie na skutek wzrostu wydatków realizowanych w tym obszarze.
W roku 2024 opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości zamieszkałych oraz nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne (firmy, instytucje itp.) wynosiły:
dla nieruchomości zamieszkałych: 13,00 zł miesięcznie od mieszkańca. Ustalona została podwyższona stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości w przypadku, gdy nie jest wypełniony obowiązek zbierania odpadów w sposób selektywny, która wynosiła 26,00 zł
dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne (firmy, instytucje itp.):
5,00 zł za worek lub pojemnik o pojemności 120 l,
10,00 zł za pojemnik o pojemności 240 l,
45,83 zł za pojemnik o pojemności 1100 l,
291,67 zł za pojemnik o pojemności 7000 l,
375,00 zł za pojemnik o pojemności 9000 l,
416,67 zł za pojemnik o pojemności 10000 l,
62,50 zł za pojemnik typu dzwon o pojemności 1500 l,
104,17 za pojemnik typu dzwon/siatka o pojemności 2500l.
Wysokość opłaty dla nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne stanowi iloczyn liczby pojemników/worków oraz stawki opłaty za pojemnik lub worek.
Jednocześnie istniała możliwość uzyskania ulgi z tytułu:
Posiadania kompostownika przydomowego i kompostowania w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne,
Zamieszkania w nieruchomości rodziny wielodzietnej, przez którą rozumie się rodzinę, w której rodzic (rodzice) mają na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci.
Wysokość zwolnień, o których mowa powyżej wynosi 1,00 zł od osoby zamieszkującej nieruchomość (można było skorzystać z obu ulg równocześnie).
Odebrane odpady
komunalne (tony)
Odebrane odpady
segregowane (tony)
Odebrane odpady
niesegregowane (tony)
Odpady odebrane na
mieszkańca (w tonach)
Łączna masa odebranych odpadów segregowanych z nieruchomości (w tonach)
Łączna masa odpadów segregowanych dostarczonych do PSZOK (w tonach)
Łączna masa dostarczonych do punktu skupu (w tonach)
W 2024 r. odbyły się następujące działania edukacyjne w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi:
w Przedszkolu Nr 7 im. Marii Konopnickiej w Stalowej Woli pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska przeprowadzili zajęcia edukacyjne związane z zasadami segregacji odpadów komunalnych poprawą czystości powietrza, ochroną środowiska i ekologią,
w Miejskim Żłobku Integracyjnym w Stalowej Woli, odbył się konkurs ekologiczny pn. “Eko Zabawka”. Konkurs miał na celu kształtowanie u dzieci podstaw proekologicznych. Pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska przeprowadzili zajęcia edukacyjne związane z segregacją odpadów komunalnych,
z okazji “Międzynarodowego Dnia Ziemi” który obchodzony jest 22 kwietnia, Wydział Ochrony Środowiska wraz z Miejskim Zakładem Komunalnym Sp. z o.o. w Stalowej Woli, zorganizowali akcje “Sprzątanie Świata”. Akcja skierowana była do przedszkolaków i uczniów uczęszczających do szkół na terenie Gminy Stalowa Wola. W akcji udział wzięło 8 przedszkoli, 5 szkół podstawowych, 2 szkoły ponadpodstawowe, łącznie ponad 1100 dzieci i młodzieży,
w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. M. Wańkowicza w Stalowej Woli odbyły się trzy turnusy wakacyjnych zajęć o tematyce ekologicznej. Podczas zajęć pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska przeprowadzili zajęcia edukacyjne. Podczas tych zajęć uczestnicy poznali zasady segregacji odpadów komunalnych. Uczestnicy sami segregowali odpady komunalne, zdobywając wiedzę do jakiego pojemnika należy wyrzucić dany odpad. W kolejnej części zajęć odbyła się pogadanka na temat zanieczyszczenia powietrza smogiem oraz sposobów przeciwdziałania zanieczyszczeniom. Uczestnicy zajęć mogli sprawdzić wilgotność drewna i pobrać próbkę popiołu do badania. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem,
Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miasta w Stalowej Woli we współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną im. Melchiora Wańkowicza w Stalowej Woli, Filia Nr 1 prowadził zajęcia edukacyjne skierowane do uczniów szkół podstawowych klas I-III w Stalowej Woli. Celem zajęć było poszerzenie wiedzy na temat zanieczyszczenia powietrza, przyczyn powstawania smogu oraz sposobów przeciwdziałania zanieczyszczeniom. W trakcie zajęć odbyła się pogadanka edukacyjna na temat ochrony powietrza w Gminie Stalowa Wola oraz segregacji odpadów.
XV edycja konkursu zbiórki makulatury, zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (ZSEE). Konkurs organizowany jest wspólnie przez Urząd Miasta w Stalowej Woli oraz Miejski Zakład Komunalny Sp. z o.o. W konkursie udział biorą placówki przedszkolne, szkoły podstawowe oraz takie placówki jak: Dom Dziecka Warsztaty Terapii Zajęciowej przy MOPS w Stalowej Woli, Stowarzyszenie Oratorium, Świetlica Tęcza.
w grudniu 2024 roku w ramach Kampanii Polskiego Alarmu Smogowego, w Publicznej Szkole Podstawowej z oddziałami Mistrzostwa Sportowego nr 2 im. Jana Pawła II w Stalowej Woli oraz w Przedszkolu nr 4 i Przedszkolu nr 7 odbyły się zajęcia edukacyjne, które koncentrowały się na zanieczyszczeniu powietrza w naszym mieście. Podczas zajęć odbyła się również pogadanka na temat segregowania odpadów komunalnych.
Mieszkańcy miasta Stalowa Wola, którzy składają deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, są informowani przez pracowników wydziału o sposobie segregowania odpadów i otrzymują broszurkę informacyjną na temat segregacji.
Sprzątanie Świata 2024
Alarm Smogowy
do roku 2023
Transport i łączność w 2024 r. był czwartym najbardziej wydatkotwórczym obszarem funkcjonowania Miasta. Łączne wydatki poniesione w tym obszarze w 2024 r. przez Miasto wyniosły 113.765.539,95 zł, co stanowiło 17,2% ogólnej kwoty wydatków Miasta. Blisko 18% wydatków na transport i łączność stanowiły wydatki bieżące, w tym głównie rekompensata z tytułu usług transportu zbiorowego (10,9 mln zł) oraz wydatki na bieżące utrzymanie dróg. Pozostałe wydatki objęły działania inwestycyjne w obszarze dróg, ulic i chodników
W 2024 r. znaczące środki finansowe Miasto poniosło w związku z utrzymaniem lokalnego transportu zbiorowego. Poniesione wydatki w tym dziale mają swoje uzasadnienie w zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. 10.934.195,28 zł przeznaczono na realizację zadania własnego polegającego na zorganizowaniu przewozów o charakterze użyteczności publicznej, w zakresie komunikacji gminnej na Miasta. Zaspokojenie potrzeb z zakresu transportu publicznego mieszkańców Miasta jest realizowane przez MZK Sp. z o.o.
Liczba linii
autobusowych
Długość linii
autobusowych (w km) - na terenie miasta w jedną stronę
Długość nowo wybudowanych dróg miejskich (w km)
Długość nowo wybudowanych ścieżek rowerowych (w km)
Długość nowo wybudowanych
chodników (w km)
Liczba nowych
lamp ulicznych
Długość wyremontowanych dróg miejskich (w km)
Liczba rowerów miejskich pozostających do dyspozycji mieszkańców (szt.)
w tym 125 rowerów standardowych
Długość wyremontowanych
chodników (w km)
Liczba zmodernizowanych
lamp ulicznych
W zakresie transportu i łączności zrealizowano następujące zadania i przedsięwzięcia o charakterze majątkowym:
Dokapitalizowanie Miejskiego Zakładu Komunalnego (14.000.000,00 zł),
Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego (49.200,00 zł),
Rozbudowa drogi powiatowej Nr 2502R-ul. Dąbrowskiego w Stalowej Woli - II etap” (2.754.544,36 zł),
Rozbudowa i przebudowa ul. Sosnowej w Stalowej Woli wraz z oświetleniem (1.311.093,48 zł),
Przebudowa parkingu przy Starostwie Powiatowym (1.147.244,06 zł),
Kompleksowy projekt miejsc parkingowych dla mieszkańców przy ul. Poniatowskiego na osiedlu Poręby (40.590,00 zł),
Budowa chodników przy ulicy łączącej ul. Działkową z VIVO - I etap (748.546,02 zł),
Budowa i przebudowa części ul. Cyprysowej, Torowej i Bratkowej w Stalowej Woli (97.170,00 zł),
Odnowienie przestrzeni publicznej osiedla Poręby (38 437,50 zł),
Rozbudowa wraz z budową nowego odcina drogi gminnej nr G101032R - ul. Spacerowa oraz przebudowa skrzyżowania z drogą wojewódzką (starodrożem DK 77) - ul. Energetyków w Stalowej Woli (11.248.999,65 zł),
Projekt i budowa dróg na os. Posanie (236.160,00 zł),
Przebudowa drogi gminnej nr 101001 R o długości 1,659 km ul. Działkowa w Stalowej Woli (1.972.389,21 zł),
Budowa drogi gminnej ul. 11-go Listopada w Stalowej Woli (718.773,51 zł).
Rozbudowa i przebudowa drogi gminnej nr G100 997R - Al. Jana Pawła II - ul. Osiedlowej w Stalowej Woli (2.460.273,06 zł),
Budowa, rozbudowa i przebudowa dróg na Osiedlu Poręby w Stalowej Woli – (67.158,00 zł),
Rozbudowa drogi gminnej G10107R ul. Jaśminowa w Stalowej Woli (473.933,12 zł),
Przebudowa chodnika, przejścia dla pieszych i peronu przystankowego wraz z przebudową jezdni drogi ul. Wrzosowej w Stalowej Woli (2.288.750,28 zł),
Przebudowa ul. Parkowej w Stalowej Woli (249.421,32 zł)
Zaprojektowanie i budowa układu dróg gminnych komunikujących istniejącą strefę przemysłową z trenami Strategicznego Parku Inwestycyjnego w Stalowej Woli (52.085.498,36 zł)
Modernizacja obszarów miejskich wraz z przebudową dróg na terenie Stalowej Woli - ul. Wańkowicza i ul. Parkingowa (73.800,00 zł),
Projekt rozbudowy ulic na os. Charzewice (33.000,00 zł),
Projekt rozbudowy i przebudowy ul. Wałowej i ul. Podgórnej w Stalowej Woli (119.925,00 zł),
Projekt rozbudowy i przebudowy ul. Leśnej w Stalowej Woli (34 500,00 zł),
Przebudowa ul. Obrońców Westerplatte 3, 5, 7 w Stalowej Woli (381.300,00 zł),
Opracowanie PT przebudowy ul. Żytniej (24.600,00 zł).
do roku 2023
Liczba wynajmowanych lokali mieszkalnych w 2024 r.
Liczba zawartych umów najmu miejskich lokali komunalnych w 2024 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu miejskich lokali komunalnych w 2024 r.
Liczba wynajmowanych lokali
socjalnych w 2024 r.
Liczba zawartych umów najmu lokali socjalnych w 2024 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu lokali socjalnych w 2024 r.
Administrowanie zasobem mieszkaniowym
Miasta Stalowa Wola w 2024 r.
Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe (w ha)
Zasób gruntów miejskich przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe
w 2024 r. (ha)
Zasób uzbrojonych gruntów miejskich przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w 2024 r. (ha)
Zadania z zakresu gospodarki zasobami mieszkaniowymi w Stalowej Woli wykonuje Zakład Administracji Budynków. Podstawowym zadaniem Zakładu jest zaspokojenie potrzeb społeczeństwa w zakresie :
gospodarki zasobami mieszkaniowymi ,
administrowania i eksploatacji mieszkaniowym i użytkowym zasobem gminy,
przeprowadzania remontów w obrębie wspólnot mieszkaniowych,
usuwania awarii i naprawy instalacji : wodno-kanalizacyjnej, gazowej i elektrycznej w jednostkach pozostających w strukturze organizacyjnej miasta.
Zakład Administracji Budynków sprawuje zarząd nad następującymi budynkami:
Urząd Miasta, ul. Kwiatkowskiego 1,
Budynek biurowy, ul. Popiełuszki 4,
Hala Owocowo – Warzywna „Zieleniak”, ul. Okulickiego 31a,
Budynek Politechniki Rzeszowskiej, ul. Kwiatkowskiego 4,
Budynek Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, ul. Kwiatkowskiego 3a,
Budynek , ul. Kwiatkowskiego 6,
Budynek , ul. Energetyków 11 A,
Budynek , ul.1-go Sierpnia 11 A
Budynek, ul. Jagiellońska 17.
Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa w Stalowej Woli, w ramach Osiedla Ogrodowego, buduje nowoczesne osiedle 8 budynków wielorodzinnych, na które składają się 232 mieszkania od 28 do 85 m², o rozkładach od 1 do 5 pokoi, z przestronnymi balkonami i komórkami lokatorskimi. Stawiając zarówno na jakość, estetykę jak i wygodę, każdy z czterokondygnacyjnych budynków wyposażony zostanie w windy. Ponadto osiedle posiadać będzie własną instalację fotowoltaiczną, co znacznie obniży rachunki za prąd. Dla najmłodszych mieszkańców osiedla przygotowane zostaną nowoczesne place zabaw, uzupełnione w elementy siłowni plenerowej. Na osiedlu powstaną również miejsca parkingowe, miejsca do selektywnej zbiórki odpadów, a cały teren objęty zostanie osiedlowym monitoringiem.
Budowa osiedla przebiega zgodnie z planem.
Spółka w 2024 roku przeprowadziła intensywne prace budowlane na I etapie. Do końca roku udało się osiągnąć surowy stan zamknięty wszystkich trzech bloków - 104 mieszkania. Prace najbardziej zaawansowane zostały wykonane w bloku numer trzy, gdzie już jest widoczna pełna elewacja. Wewnątrz są ukończone wylewki i tynki, ułożone płytki w łazienkach oraz w części kuchennej i na korytarzach. Trwa montaż wind. Na podłogach w komórkach lokatorskich są już ułożone płytki, a także są zamontowane drzwi i ukończone tynki na ścianach. Obecnie trwają prace wykończeniowe w blokach 4 i 5.
Pod koniec roku rozpoczęto również budowę etapu drugiego, czyli kolejnych 5 bloków (128 mieszkań). Fundamenty pod bloki zostały ukończone jeszcze przed nowym rokiem. Obecnie trwają prace nad budową kolejnych kondygnacji.
Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe to spółki non-profit budujące mieszkania na wynajem o umiarkowanym czynszu. Osoby o niższych dochodach mogą ubiegać się o wynajem mieszkania na atrakcyjnych zasadach pod warunkiem partycypacji w kosztach budowy.
W terminie od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. wykonane zostały prace:
Przebudowa linii średniego napięcia kolidująca z budową Osiedla Ogrodowego,
Postawiona stacja transformatorowa zasilająca budowę Osiedla Ogrodowego, która na etapie robót budowlanych stanowi również zasilanie Osiedla w energię elektryczną,
Wybudowane 3 budynki wielorodzinne stanowiące I etap realizacji Osiedla Ogrodowego, w których:
zamontowano stolarkę aluminiową na klatkach schodowych w budynkach 3, 4, 5,
zamontowano stolarkę PCV w mieszkaniach w budynkach 3, 4, 5,
wykonano instalacje elektryczne w budynkach 3, 4,
wykonano instalacje wodno- kanalizacyjne w budynkach 3, 4,
zamontowano geberit WC system w budynku 3,
wykonano tynki w budynkach 3, 4
wykonano wylewki w budynkach 3, 4,
trwają prace związane z układaniem płytek technicznych w komórkach lokatorskich w budynku 3,
zamontowano balustrady na balkonach w budynku nr 3, 4,
rozpoczęto prace związane z układaniem glazury w łazienkach w budynku nr 3,
trwa montaż dźwigów osobowych w budynku nr 3,
Zamontowano podziemny zbiornik na wody opadowe,
Podpisano umowę na wykonanie II Etapu budowy osiedla Ogrodowego obejmującego 5 budynków wielorodzinnych,
Wykonano fundamenty wszystkich 5 budynków wielorodzinnych obejmujących II Etap budowy Osiedla Ogrodowego,
Rozpoczęto prace związane z wylewaniem ścian kondygnacji podziemnej.
Osiedle Ogrodowe obejmować będzie budowę 232 mieszkań w 8 budynkach wielorodzinnych. W I Etapie realizowane są 3 bloki zawierające 104 mieszkania w II Etapie realizowanych jest 5 budynków ze 128 mieszaninami.
Budowa osiedla przebiega zgodnie z planem. Spółka w 2024 r. przeprowadziła intensywne prace budowlane na I etapie. Do końca roku udało się osiągnąć surowy stan zamknięty wszystkich trzech bloków - 104 mieszkania. Prace najbardziej zaawansowane zostały wykonane w bloku numer trzy, gdzie już jest widoczna pełna elewacja. Wewnątrz są ukończone wylewki i tynki, ułożone płytki w łazienkach oraz w części kuchennej i na korytarzach. Trwa montaż wind. Na podłogach w komórkach lokatorskich są już ułożone płytki, a także są zamontowane drzwi i ukończone tynki na ścianach. Obecnie trwają prace wykończeniowe w blokach 4 i 5.
Pod koniec roku rozpoczęto również budowę etapu drugiego, czyli kolejnych 5 bloków (128 mieszkań). Fundamenty pod bloki zostały ukończone jeszcze przed nowym rokiem. Obecnie trwają prace nad budową kolejnych kondygnacji.
Stawiając zarówno na jakość, estetykę jak i wygodę, każdy z czterokondygnacyjnych budynków wyposażony zostanie w windy. Ponadto osiedle posiadać będzie własną instalację fotowoltaiczną, co znacznie obniży rachunki za prąd. Dla najmłodszych mieszkańców osiedla przygotowane zostaną nowoczesne place zabaw, uzupełnione w elementy siłowni plenerowej. Na osiedlu powstaną również miejsca parkingowe, miejsca do selektywnej zbiórki odpadów, a cały teren objęty zostanie osiedlowym monitoringiem.
Inwestycja obejmuje budowę Planowane Osiedle Parkowe to wielorodzinna zabudowa składająca się z budynków o wysokości od 3 do 6 kondygnacji. W 33 jedno-, dwu- i trzyklatkowych budynkach zaplanowano 1033 lokale mieszkalne. Oprócz komfortowych budynków mieszkalnych, zgodnie z wstępną koncepcją, na terenie osiedla powstanie także strefa handlowo-usługowa usytuowana wzdłuż jednej z ulic.
W bezpośrednim sąsiedztwie Osiedla Parkowego przewidziano budowę kompleksu edukacyjnego obejmującego żłobek, przedszkole oraz szkołę podstawową z salą gimnastyczną, co zapewni mieszkańcom dostęp do niezbędnych usług oświatowych.
Ze względu na skalę inwestycji, niespotykaną w realizowanych dotychczas przez Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe projektach, przewiduje się etapowanie prac. Poszczególne etapy inwestycji zostaną określone zgodnie z koncepcją urbanistyczną, przy jednoczesnym uwzględnieniu części graficznej i tekstowej III zmiany Miejscowego Planu Zagospodarowania Osiedla Charzewice II. Wyznaczone w załączniku graficznym MPZ Osiedla Charzewice II kwatery zabudowy wielorodzinnej oraz zabudowy wielorodzinnej z usługami w parterze budynków będą stanowić kolejne etapy realizacji inwestycji.
Istotnym elementem projektu jest infrastruktura techniczna, która będzie realizowana od strony południowej osiedla. W związku z tym, inwestycja rozpocznie się od budowy budynków wielorodzinnych położonych najbliżej Parku w Charzewicach, a następnie stopniowo będzie rozszerzana w kierunku północnym. Taki podział etapów uwzględnia również infrastrukturę drogową – główne połączenie komunikacyjne zaplanowano z ulicą Podskarpową.
W ramach realizacji Osiedla Parkowego dokonano wstępnej oceny przydatności gruntów pod inwestycję. Spółka nie dysponuje nieruchomością przeznaczoną pod budowę Osiedla Parkowego, która pozostaje własnością Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa w Stalowej Woli w swych działaniach dąży do powstania nowoczesnej i energooszczędnej zabudowy wielorodzinnej uwzględniającej zapisy Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Charzewice II, ale również wkomponowującej się w bezpośrednie sąsiedztwo osiedli.
*stawki na dzień 31.12.2024 r.
Cena netto 1m3 wody dostarczonej do gospodarstw domowych dla mieszkańca
Cena biletu jednorazowego ulgowego na liniach a granicach administracyjnych miasta (ulgowy jednostrefowy)
Opłata za odpady zbierane w sposób selektywny od mieszkańca
Cena netto 1m3 ścieków odprowadzonych z gospodarstw domowych
Cena biletu jednorazowego normalnego na liniach w granicach administracyjnych miasta (normalny jednostrefowy)
Opłata za odpady zbierane w sposób nieselektywny od mieszkańca