Realizacja zadań związanych z sprawami społecznymi, rodziną oraz zdrowiem stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk programów i strategii przyjętych przez Władze Stalowej Woli. Do najważniejszych z nich należą:
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Stalowej Woli na lata 2023-2028,
Stalowowolski Program Wspierania Rodziny na lata 2024-2026,
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2023-2024,
Stalowowolski Program Senioralny na lata 2024-2026,
Program Osłonowy dla Gminy Stalowa Wola pn. ,,Teleopieka",
Program z zakresu polityki społecznej "Aktywni 60+",
Program Osłonowy "Pomoc Gminy w zakresie dożywiania dzieci i młodzieży" na lata 2024-2028,
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2024-2027.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
Aktualny poziom wydatków na pomoc społeczną i wsparcie dla rodziny w 2024 r. wiąże się z kontynuowaniem działań Miasta Stalowa Wola związanych ze wsparciem materialnym dla mieszkańców.
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie tym sytuacjom przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Zakres pomocy społecznej obejmował zadania określone w ustawie o pomocy społecznej. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej wykonywał także zadania wynikające z innych aktów prawnych m.in. z ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, ustaw o dodatku osłonowym, elektrycznym czy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.
Obecna struktura organizacyjna Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej jest odpowiedzią na diagnozowane na przestrzeni wielu lat potrzeby środowiska lokalnego, określone w oparciu o analizę i ocenę występujących zjawisk, powodujących zapotrzebowanie na różne formy wsparcia.
Wydatki MOPS w Stalowej Woli w 2024 r. wyniosły łącznie 32.916.726, 72 zł, w tym środki pozabudżetowe – 1.423.531,24 zł. Na kwotę 31.493.195,48 składały się zadania własne, zlecone i dofinansowanie do zadań własnych, z czego 8.362.676,87 zł pochodziło ze środków zewnętrznych, a 23.130.518,61 zł z budżetu gminy.
Źródłem finansowania zadań realizowanych przez MOPS są:
środki własne miasta,
dotacje do zadań własnych,
oraz dotacje do zadań zleconych.
W trakcie 2024 r. MOPS kompleksowo realizował zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej. W roku sprawozdawczym MOPS pozyskiwał środki ze źródeł zewnętrznych w ramach ogłaszanych programów rządowych tj. „Asystent rodziny”, „Opieka 75+”, „Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego, „Opieka wytchnieniowa”, „Korpus wsparcia seniorów”, „Posiłek w szkole i w domu”.
Przy udziale środków finansowych pozyskanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych MOPS realizował projekt pt. „Mops bez barier!” w ramach Programu „Dostępna przestrzeń publiczna”.
W ramach prowadzonej działalności statutowej MOPS w swojej bieżącej pracy realizował także projekty socjalne i działania środowiskowe, m.in. prowadzenie i koordynowanie Punktu Konsultacyjnego. MOPS w Stalowej Woli zabezpiecza również obsługę organizacyjno-techniczną i finansową Zespołu Interdyscyplinarnego i grup diagnostyczno - pomocowych.
Katalog form wsparcia jest różnorodny. MOPS realizuje świadczenia pieniężne oraz niepieniężne (w tym m.in.: posiłek, usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, schronienie, niezbędne ubranie) ale przede wszystkim szeroko rozumianą pracę socjalną na rzecz poprawy funkcjonowania osób i rodzin, prowadzoną w indywidualnych sprawach a także w środowisku lokalnym oraz specjalistyczne poradnictwo prawne i psychologiczne. W każdym przypadku korzystania ze świadczeń pomocy społecznej realizowane było m.in. rzecznictwo, poradnictwo, udzielanie informacji, emocjonalne wsparcie.
W 2024 r. z pomocy MOPS skorzystało 1.052 rodziny (1.749 osób w rodzinach). W wyniku rozeznanych potrzeb wydanych zostało łącznie 5.464 decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń pomocy społecznej,
Wysokość wypłaconych świadczeń społecznych
Wydatki na bieżące utrzymanie MOPS
Wartość zadań związanych z usługami opiekuńczymi
Najczęściej występującym powodem korzystania z pomocy społecznej w Stalowej Woli w 2024 r. były długotrwała lub ciężka choroba, niepełnosprawność i ubóstwo. Należy przy tym zaznaczyć, że rodzina może korzystać z pomocy z powodu różnych przesłanek jednocześnie (ta sama rodzina może być ujęta w tabeli przy kilku pozycjach). Aby uzyskać pomoc ze strony MOPS rodzina lub osoba ubiegająca się o pomoc musi spełnić co najmniej dwie przesłanki tj. po pierwsze dochód osoby lub rodziny nie może przekroczyć kryterium ustawowego, po drugie musi wystąpić co najmniej jedna przesłanka, o której mowa w ustawie o pomocy społecznej.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej wspiera osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Dla porównania warto dodać, że główne powody korzystania z pomocy społecznej były podobne do występujących rok wcześniej.
W 2024 r. świadczeniami pieniężnymi objęto 588 rodzin, a niepieniężnymi 550 rodzin.
Pracę socjalną świadczono wobec 251 rodzin.
Zadanie to realizowane było w ramach wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu”. Wsparcie dla mieszkańców Stalowej Woli polegało na zapewnieniu jednego gorącego posiłku dziennie osobom niemogącym go przygotować we własnym zakresie ze względu na wiek, chorobę, niepełnosprawność, brak środków finansowych czy warunków do przygotowania posiłku.
MOPS realizował obowiązek zapewnienia posiłku w dwóch formach tj. w naturze w ramach przyznanego gotowego posiłku i w formie zasiłku celowego na zakup żywności w celu przygotowania posiłku. Świadczenie w formie posiłku realizowane było w placówkach oświatowych (żłobki, przedszkola, szkoły) a także w Restauracji „Stal”.
Łącznie Programem objętych zostało 676 osób, w tym z posiłków skorzystało 316 osób z 235 rodzin, z czego 91 dzieci i młodzieży w przedziale wiekowym od 0 do ukończenia szkoły ponadpodstawowej i 225 osób dorosłych. Z zasiłku celowego skorzystało 430 osób z 264 rodzin.
Ogólny koszt Programu wyniósł 1.081.227 zł, z czego dotacja z budżetu państwa wyniosła 864.957 zł, natomiast udział własny gminy - 216.270 zł. Ponadto poniesione wydatki na posiłki w sytuacjach szczególnych realizowane w Restauracji "Stal" dla 52 osób, wyłącznie w ramach budżetu gminy, wyniosły 251.988,79 zł.
W 2024 r. MOPS realizował rządowy Program „Opieka 75+”, skierowany do osób 75 lat i więcej, współfinansowany w 60% z budżetu państwa. W ramach Programu realizowane były usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, które z uwagi na kondycję fizyczną tych osób wymagały przygotowania specjalistycznego od osób je wykonujących.
Ogółem w 2024 r. usługami opiekuńczymi objęto 245 osób, w tym:
w ramach Programu „Opieka 75+” - 220 osób,
sąsiedzkie usługi opiekuńcze - 24 osób,
specjalistyczne usługi opiekuńcze – 1 os.
Łączny koszt usług wyniósł 3.684.300,98 zł, w tym dofinansowanie zadań własnych gminy 549.024,50 zł.
Usługi sąsiedzkie obejmują wspieranie i pomoc w podstawowych, codziennych czynnościach domowych i życiowych, w szczególności:
dokonywanie zakupów,
pomoc przy przygotowywaniu i podawaniu posiłków,
pomoc w wykonywaniu prac porządkowych w tym pranie odzieży,
podstawową opiekę higieniczno – pielęgnacyjną,
realizację działań pomocowych poza domem tych osób w tym wizytę u lekarza,
załatwianie spraw urzędowych,
odwiedziny w szpitalu,
zapewnienie kontaktów z otoczeniem.
Z tej formy wsparcia w 2024 r. skorzystało 24 osób, łącznie wypracowano 3.881,5 godzin.
Specjalistyczne usługi opiekuńcze przeznaczone są dla osób dorosłych wykazujących zaburzenia wymienione w art. 3 ustawy o ochronie zdrowia psychicznego.
W 2024 r. z pomocy w formie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi skorzystało 8 osób z tego 3 dzieci z autyzmem. Łącznie wypracowano 1.265 godzin.
Wsparcie asystenta rodziny kierowane jest w szczególności do rodzin u których występują okresowe trudności w realizacji funkcji opiekuńczo-wychowawczych, zagrożonych umieszczeniem dzieci w pieczy zastępczej.
Z pomocy asystenta rodziny w 2024 r. skorzystało 44 rodziny (91 dzieci). W 2024 r. asystenci zakończyli współpracę z 18 rodzinami.
Program mający na celu zapewnienie lepszej pomocy osobom starszym, samotnym, niesamodzielnym, niepełnosprawnym zamieszkującym na terenie gminy Stalowa Wola.
Program osłonowy Teleopieka to system świadczący pomoc w przypadkach pogorszenia się stanu zdrowia, zagrożenia zdrowia i życia. Umożliwia szybkie wezwanie pomocy w nagłych i niepokojących sytuacjach lub zasięgnięcia porady.
MOPS w Stalowej Woli w 2024 r. oferował taką formę pomocy w postaci 425 opasek, z których skorzystało 136 osoby.
Głównym założeniem Programu było odciążenie i wsparcie członków rodzin lub opiekunów w codziennych obowiązkach lub czasowego zastępstwa w sprawowaniu opieki nad osobą niepełnosprawną. Dzięki temu wsparciu, opiekunom osób niepełnosprawnych została zapewniona możliwość załatwienia niezbędnych spraw, regeneracji, kontaktów społecznych, czy po prostu odpoczynku.
Świadczenie przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej usług opieki wytchnieniowej było realizowane w dwóch formach:
usługa pobytu dziennego dla osoby zależnej, w miejscu wskazanym przez bezpośredniego opiekuna dla 2 dzieci i 51 osób dorosłych (łącznie wypracowano 10.159 godzin i 30 minut),
usługa pobytu całodobowego dla osoby zależnej realizowana była przez 2 placówki dla 14 osób, które skorzystały z 184 dni pobytu w placówkach całodobowych.
Kwota środków Funduszu Solidarnościowego wykorzystana przez MOPS na realizację Programu wyniosła 611.068,53 zł, w tym na pobyt dzienny 518.376,58 zł i pobyt całodobowy 92.691,95 zł.
W 2024 r. MOPS po raz piąty realizował usługę asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej. Z usługi asystenta mogły skorzystać osoby posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, albo orzeczenie równoważne do wyżej wymienionych, które wymagają usługi asystenta w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym. Z usługi asystenta skorzystało:
5 dzieci,
28 osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności,
2 osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności.
Usługa była realizowana przez 30 asystentów wskazanych przez osoby niepełnosprawne lub opiekunów dzieci.
Łączna kwota środków Funduszu Solidarnościowego wykorzystana przez MOPS na realizację Programu wyniosła 812.462,71 zł.
Program osłonowy mający na celu zapewnienie bezpiecznego funkcjonowania seniorów w ich miejscu zamieszkania na terenie gminy Stalowa Wola. Wsparcie adresowane było do osób, które ukończyły 65 lat, mających problemy związane z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia lub niepełnosprawność. Seniorom został zapewniony dostęp do usług sąsiedzkich oraz do tzw. „opieki na odległość” poprzez zapewnienie tzw. „opasek bezpieczeństwa”, połączonych z usługą operatora pomocy.
MOPS w tym celu zakupił usługę monitoringu 380 opasek, z których skorzystało 121 seniorów.
Łączny koszt realizacji Programu (Moduł I i II) wyniósł 101.760 ,50 zł.
Celem działania placówki jest pomoc w zachowaniu sprawności fizycznej i intelektualnej osobom, które zakończyły aktywność zawodową i które z różnych powodów utraciły lub w znacznym stopniu ograniczyły więź rodzinną, a otaczająca ich samotność nie pozwala na prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie. Poza usługami opiekuńczymi Dzienny Dom Senior+ zapewnia posiłki oraz zajęcia terapeutyczne, integracyjne, edukacyjne, rekreacyjno-kulturalne, pracę socjalną, poradnictwo specjalistyczne.
W 2024 r. z usług placówki skorzystało 46 osób, w tym 11 mężczyzn i 35 kobiet. W ciągu roku kalendarzowego 4 osób opuściło placówkę. Do ośrodka przyjęto 6 nowych uczestników, w tym 3 kobiety i 3 mężczyzn. Na dzień 31 grudnia 2024 r. z usług DDS+ korzystało 42 osoby, w tym 9 mężczyzn. Najmłodszy uczestnik ma 65 lat, a najstarszy uczestnik - 95 lata.
W trakcie 2024 r. organizowane były m.in. z zakresu terapii zajęciowej, ekologii, higieny i profilaktyki, dbania o wygląd zewnętrzny, kącik kulinarny, kącik ogrodniczy, kącik czytelniczy, cykliczne spotkania z Biblią, aerobik seniorów, muzykoterapia czy wspólne obchodzenie świąt okolicznościowych.
Rozwadowski Klub Seniora rozpoczął swoje funkcjonowanie od 20 stycznia 2021 r. w budynku w budynku „Sokoła”.
Celem projektu jest zwiększenie dostępności do usług społecznych poprzez utworzenie Klubu Seniora zapewniającego dzienną opiekę dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Działania realizowane w ramach projektu zostały zaplanowane z myślą o przeciwdziałaniu osamotnieniu i marginalizacji starszych mieszkańców Rozwadowa.
Uczestnicy Rozwadowskiego Klubu Seniora zagwarantowano usługi o charakterze:
socjalnym ‒ zapewnienie ciepłego posiłku dziennie oraz pomoc w załatwianiu spraw urzędowych i bytowych,
zajęć klubowych ‒ oglądanie filmów i programów telewizyjnych, gry towarzyskie, spotkania integracyjne i międzypokoleniowe, spotkania z psychologiem,
terapii zajęciowej ‒ zajęcia kulinarne, zajęcia krawiecko‒dziewiarskie, zajęcia plastyczne, rękodzieło, ogrodnictwo,
terapii ruchowej ‒ spacery, gry miejskie, gimnastyka, pogadanki i prelekcje na temat zdrowego stylu życia,
kulturalno‒edukacyjnym ‒ uczestnictwo w imprezach organizowanych przez instytucje kulturalne miasta i gminy Stalowa Wola, lekcje śpiewu, lekcje języka migowego, zajęcia edukacyjne z języka angielskiego, ekoprace, działalność charytatywna, uczestnictwo w spektaklach teatralnych i seansach kinowych, uczestnictwo w wycieczkach do muzeów, pogadanki na tematy historyczne, geograficzne i artystyczne, a także spotkania z policjantem i strażakiem,
aktywizacji międzypokoleniowej ‒ rozwijanie zainteresowań uczestników Rozwadowskiego Klubu Seniora, występy dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, wolontariat, współpraca z Parafią Matki Bożej Szkaplerznej.
Tytułem odpłatności za usługi świadczone w RKS w 2024 r. pobrano od uczestników kwotę 17.706,47 zł.
Na dzień 31 grudnia 2024 r. ze wsparcia Placówki korzystało 14 osób.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Stalowej Woli jako jeden z pierwszych w województwie podkarpackim oraz wśród nielicznych ośrodków w Polsce od 2014 r. realizuje metodę OSL organizowania społeczności lokalnej na terenie Miasta Stalowa Wola.
W trakcie 2024 r. odbyły się następujące spotkania i wydarzenia integracyjne:
Piknik „Akcja INTEGRACJA, czyli Rodzinny Piknik na Fabrycznym” (14 czerwca 2024 r.),
Piknik Rodzinny na Ozecie (7 czerwca 2024 r.),
Osiedlowe zakończenie wakacji (30 sierpnia 2024 r.),
Piknik „Barwy jesieni na Osiedlu OZET" (27.09.2024 r.),
Podwórkowa wigilia na Osiedlu Energetyków (13 grudnia 2024 r.).
Zrealizowano również poniższe projekty i inicjatywy zrealizowane we współpracy z mieszkańcami Stalowej Woli i partnerami:
„Razem i aktywnie bez granic” (17 czerwca 2024 r. – 29 listopada 2024 r.),
„3 godzinki w tygodniu” (sierpień 2024 r. – listopad 2024 r.),
„W rytmie rodzinnego lata” (17 czerwiec 2023 r. – 6 września 2024 r.),
„Razem możemy więcej - to (EKO)logiczne!" (19 sierpnia 2024 r. – 11 października 2024 r.).
Zespół ds. organizowania społeczności lokalnej zrealizował także dwa projekty socjalne:
Projekt socjalny „Sposób na nudę, czyli ferie z Wesołą Gromadką”,
Projekt socjalny „Podwórkowa wigilia na Osiedlu Energetyków.
Klub „Wesoła Gromadka” – jest miejscem rodzinnych i sąsiedzkich spotkań, otwartym na potrzeby lokalnej społeczności.
W 2024 r. w ramach organizowania społeczności lokalnej funkcjonowały dwie grupy obywatelskie:
Grupa dzieci w wieku do lat 13 oraz ich rodzice/opiekunowie (Klub „Wesoła Gromadka”),
Grupa dorosłych mieszkanek Stalowej Woli, w szczególności z Osiedla Fabrycznego - cykl spotkań „Sąsiedzkie pasje”.
Klub wolontariusza – umiejscowiony przy Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej tworzy bazę wolontariuszy oraz ofert pomocy społecznej. W okresie od stycznia do grudnia 2024 r. w Klubie Wolontariusza zarejestrowało się 99 wolontariuszy (65 osoby niepełnoletnie i 34 osób pełnoletnich). W bazie aktywnych wolontariuszy na koniec 2024 r. było 155 osób.
W Stalowej Woli funkcjonują dwa Środowiskowe Domy Samopomocy. Działalność jednostek skupia się przede wszystkim na zapewnieniu dziennego wsparcia dla osób wymagających pomocy z uwagi na posiadane niepełnosprawności, w szczególności poprzez organizację szerokiego zakresu treningów oraz pomoc w sprawach życia codziennego.
Celem działania ŚDS Nr 1 jest organizowanie wsparcia społecznego dla dorosłych osób z zaburzeniami psychicznymi, pozwalającego na zaspokajanie podstawowych potrzeb życiowych, usamodzielnienie i integrację społeczną rozumianą jako przywrócenie możliwości funkcjonowania w społeczności lokalnej.
Do dnia 30 listopada 2024 r. w ośrodku utworzone były i finansowane 53 miejsca, a od 1 grudnia 2024 r. ŚDS Nr 1 otrzymuje finansowanie na 54 miejsca dla osób przewlekle psychicznie chorych i z niepełnosprawnością intelektualną, w tym dla osób z niepełnosprawnością sprzężoną.
Celem ŚDS Nr 2 jest świadczenie usług w ramach indywidualnych i zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym bez konieczności stosowania instytucjonalnych form opieki całodobowej. Ze względu na zróżnicowaną niepełnosprawność uczestników oraz potrzeby mieszkańców Stalowej Woli ośrodek jest placówką typu A, B i C.
W 2024 r. ośrodek zyskał dwa nowe miejsca statutowe. Aktualnie dysponuje 36 miejscami dotowanymi. W 2024 r. z usług ośrodka skorzystało w ramach:
typu A (dla osób przewlekle psychicznie chorych) - 8 osób;
typu B (dla osób z niepełnosprawnością intelektualną) – 19 osób;
typu C (dla osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych) – 11 osób.
Dodatkowo świadczono usługi na rzecz 9 osób z niepełnosprawnością sprzężoną oraz 1 osoby z spektrum autyzmu. Łącznie z usług Domu w 2024 r. skorzystało 38 osób, w tym 16 kobiet i 22 mężczyzn w wieku od 21 do 90 lat.
Centrum Aktywności Seniora w Stalowej Woli powstało w 2021 r. Jest to nowocześnie zaprojektowane, komfortowe miejsce zrzeszające seniorów z całego Miasta. Głównym zadaniem CASu jest prowadzenie działalności wspierającej ogólny rozwój oraz aktywność seniorów ze Stalowej Woli.
Od momentu utworzenia Centrum Aktywności Seniora przy al. Jan Pawła II 10 tętni życiem nie tylko kulturalnym. Najstarsi mieszkańcy miasta mogą się tu edukować, rozwijać swoje pasje a przede wszystkim integrować się ze sobą.
Działania realizowane przez CAS można podzielić na 4 kategorie:
zajęcia i warsztaty dla kilkunastoosobowych grup, prowadzone w 3 miesięcznych cyklach,
wspieranie amatorskich zespołów artystycznych seniorów,
zrzeszanie stalowowolskich stowarzyszeń i klubów seniora,
wydarzenia edukacyjne, artystyczno-kulturalne, międzypokoleniowe, okolicznościowe i integracyjne mające charakter otwarty, w których udział może wziąć każdy senior w mieście.
W ramach działalności CAS w Stalowej Woli odbywają się cyklicznie, zgodnie z harmonogramem: lektoraty językowe, warsztaty taneczne, gimnastyczne, z zakresu nowych technologii, psychologiczne, dietetyczno-kulinarne, teatralne, fotograficzne, malarstwa czy zajęcia rękodzielnicze.
W 2024 r. zorganizowano wiele wydarzeń edukacyjnych, artystyczno-kulturalnych, międzypokoleniowych, okolicznościowych i integracyjnych mających charakter otwarty dla mieszkańców Stalowej Woli, które odbyły się w CASie.
Działania MOPS z zakresu wspierania rodziny dotyczyły również kontynuacji pomocy obywatelom Ukrainy. Wsparcie realizowane w ramach ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, realizowano z Funduszu Pomocy.
Udzielone formy wsparcia:
Jednorazowe świadczenie pieniężne w wysokości 300 zł - wypłacono dla 17 obywateli Ukrainy na kwotę 5.100 zł (dotacja FP, świadczenie zostało uchylone z dniem 1 lipca 2024 r.).
Pracą socjalną objętych było 6 rodzin z terenu Ukrainy – 19 osób w tych rodzinach.
Systematycznie podejmowana była również praca socjalna w dwóch rodzinach ukraińskich z uwagi na bezradność rodziców w sprawach opiekuńczo – wychowawczych i demoralizację dzieci.
Pracownicy socjalni Zespołu ds. Pomocy Rodzinie objęli nadzór nad realizacją praw i obowiązków opiekunów tymczasowych ustanawianych przez Sąd, nadzorem objętych było łącznie 6 opiekunów i 8 dzieci z rodzin ukraińskich.
Aktywizacja oraz integracja społeczna i kulturowa rodzin z dziećmi mieszkających na terenie miasta Stalowa Wola, w tym uchodźców wojennych z Ukrainy, poprzez organizację czasu wolnego w okresie ferii zimowych.
Włączenie rodzin z dziećmi z Ukrainy w działania Klubu „Wesoła Gromadka” w ramach organizowania społeczności lokalnej.
Projekt „Razem i aktywnie bez granic" okazał się skutecznym narzędziem wspierającym integrację i aktywizację społeczną kobiet, w szczególności tych z Ukrainy, mieszkających w Stalowej Woli.
Realizacja dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy.
Wypłata świadczeń rodzinnych obywatelom Ukrainy oraz stypendiów i zasiłków dla uczniów z Ukrainy.
Zadania związane z nadaniem numeru PESEL i potwierdzenia tożsamości obywatelom Ukrainy.
Świadczenia pieniężne za zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy.
Ochrona zdrowia nie należy zazwyczaj do obszarów generujących najwyższe wydatki w budżecie miasta, jednak mimo to zakres realizowanych działań jest szeroki i zróżnicowany. Podstawowe obowiązki samorządu w tym zakresie wynikają z ustawy o samorządzie gminnym, która wskazuje, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców należy do zadań własnych gminy – w tym także kwestie związane z ochroną zdrowia. Zakres szczegółowych kompetencji określają również inne przepisy, w szczególności ustawy dotyczące profilaktyki oraz przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii.
W omawianym okresie miasto realizowało głównie zadania w ramach programów zdrowotnych skierowanych do dzieci i seniorów, a także działań związanych z profilaktyką uzależnień oraz ograniczaniem skutków przemocy w rodzinie. Programy te obejmowały m.in. działania na rzecz zmniejszenia dostępności alkoholu oraz szeroko zakrojoną profilaktykę, skierowaną do dzieci, młodzieży i dorosłych.
Łączne wydatki bieżące w obszarze ochrony zdrowia w 2024 r. wyniosły ponad 10 mln, z czego wydatki bieżące to 5.408.844,48 zł zł. Pozostałą kwotę 5.092.609,87 zł przeznaczono na wydatki majątkowe m.in. na budowę Hospicjum wraz z Poradnią Medycyny Paliatywnej w Stalowej Woli oraz na zakup sprzętu do Poradni Kardiologicznej dla SP ZOZ ul. Kwiatkowskiego 1.
Wydatkowano również na przedsięwzięcia dotyczące przeciwdziałania alkoholizmowi. W głównej mierze skupiały się one finansowaniu rehabilitacji oraz na profilaktycznych działaniach informacyjnych i edukacyjnych. Skierowane były one zarówno wobec dzieci i młodzieży, jak i rodzin.
Środki finansowe przeznaczone na przeciwdziałanie alkoholizmowi pozwoliły m. in. na zapewnienie funkcjonowania Świetlicy Socjoterapeutycznej „Oratorium”, Specjalistycznej Placówki Wsparcia Dziennego - Świetlica "Tęcza", Świetlic Środowiskowych „Uśmiech” i „Promyczek”, Punktu Konsultacyjnego „Kompas” oraz współfinansowanie Klubu Trzeźwego Życia.
Świetlica Socjoterapeutyczna „Oratorium” opieką objęła 87 uczestników w wieku od 6 do 17 lat.
Świetlica Socjoterapeutyczna „Tęcza” wraz z filią opieką objęły łącznie 94 uczestników w wieku od 5 do 15 lat.
Świetlica Środowiskowa „Uśmiech” opieką objęła 32 uczestników w wieku od 6 lat.
Świetlica Środowiskowa „Promyczek” opieką objęła 34 uczestników w wieku od 6 do 16 lat.
Punkt Konsultacyjny „Kompas” mieści się przy ul. Hutniczej 8. W jego pomieszczeniach realizowane były działania edukacyjne i profilaktyczne. W siedzibie Punktu poza konsultacjami prowadzony jest również program korekcyjno-edukacyjny dla osób stosujących przemoc, w 2024 r. zrealizowano 2 jego edycje, uczestniczyło w nich 28 osób. W Punkcie odbyły się również warsztaty programu pn. „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” oraz szkolenie realizatorów programu pn.: „Spójrz Inaczej kl. 1-3”.
Łącznie z oferty Klub Trzeźwego Życia, który jest miejscem wsparcia zarówno dla osób uzależnionych, jak i współuzależnionych, w 2024 r. skorzystało 134 osób.
Zakład w ramach działalności statutowej i na zasadach określonych przepisami prawa świadczy usługi głównie dla mieszkańców Gminy Stalowa Wola, a także dla mieszkańców Powiatu Stalowowolskiego jak również dla mieszkańców okolicznych powiatów.
W 2024 r., oprócz podstawowego zakresu działalności, obejmującego m.in. podstawową opiekę zdrowotną, ambulatoryjne lecznictwo specjalistyczne, diagnostykę, medycynę pracy czy rehabilitację, SPZOZ wykonywał również programy profilaktyczne realizowane w ramach dotacji Gminy Stalowa Wola:
szczepienia łącznie – 710,
porady (punkty) w ramach programów profilaktycznych NFZ łącznie (głównie mammografia) – 15.989,
usprawnianie kobiet po mastektomii przez rehabilitację - 6.950 zabiegów,
profilaktyki wad postawy u dzieci - z programu skorzystało 146 uczniów, 633 godzin rehabilitacji,
intensyfikacja świadczeń rehabilitacyjnych w ramach stacjonarnej opieki długoterminowej - 526 pacjentów przebywających na oddziale rehabilitacji.
W 2024 r. dotacja do realizacji w/w programów wyniosła 3.254.000 zł.
Rotor do ćwiczeń kończyn dolnych i górnych
Sprzęt do Poradni Kardiologicznej
Autorefraktometr
Sprzęt i oprogramowanie informatyczne
Strona internetowa (Prog. Wyrówn. Różnic)
Stoły rehabilitacyjne
W okresie od stycznia do grudnia 2024 r. na działania wynikające z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii wydatkowano kwotę 2.329.799,49 zł.
W ramach tej kwoty realizowane były następujące działania:
grupa terapeutyczna dla osób uzależnionych (sesje zapobiegania nawrotom choroby),
zajęcia psychoedukacyjne otwarte dla osób pijących w sposób szkodliwy lub ryzykowny, uzależnionych,
zajęcia terapeutyczne dla uzależnionych kobiet,
doposażenie Poradni Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia,
współfinansowanie Klubu Trzeźwego Życia prowadzonego przez MOPS,
prowadzenie świetlic socjoterapeutycznych „Oratorium” i „Tęcza”, świetlic środowiskowych „Uśmiech” i „Promyczek”,
pełnienie przez terapeutów uzależnień dyżurów w Punkcie Konsultacyjnym „Kompas”,
prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej oraz działalności szkoleniowej („Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”, „Program Wzmacniania Rodziny 10-14”, „Archipelag Skarbów”, „Spójrz Inaczej kl. 1-3”, „Bezpieczne Ferie”, „Bezpieczne Wakacje”).
Członkowie Komisji prowadzili również działania edukacyjno-kontrolne skierowane do sprzedawców napojów alkoholowych w sklepach oraz lokalach gastronomicznych.
Nieco ponad 71% wydatkowanych w 2024 r. środków zapisanych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii (na łączną kwotę 1.658.610 zł) przekazano w formie dotacji dla organizacji pozarządowych na realizację zadań własnych gminy ujętych w Programie oraz dla Powiatu Stalowowolskiego na doposażenie Poradni Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia.
Na rzecz ochrony zdrowia w 2024 r. podjęte zostały również inne działania obejmujące współpracę z organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu kontynuowano realizację zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej.
Dokładniejszy opis zadań zrealizowanych w ramach pożytku publicznego znajduje się w części raportu dotyczącej Współpracy z NGO.
W ramach raportu przedstawione zostały najważniejsze działania związane z pomocą społeczną, wsparciem rodziny oraz zdrowiem. Dodatkowe i bardziej szczegółowe informacje są zawarte w sprawozdaniach z działalności poszczególnych instytucji.